Kezdő íróként mire figyelj megjelenés előtt
Még nehezebb a figyelmet felhívni magára a kezdő írónak, ha nem papír,
hanem e-könyvben, és az még tovább bonyolítja a helyzetet, ha szerzői- vagy
magánkiadásban jelenik meg.
Ezért fontos, hogy a kezdő író tisztában legyen azzal, hogyan tudja magára felhívni a figyelmet.
Némi erőfeszítéssel sikerülhet népszerűvé válni, főleg akkor, ha minőségi tartalmat sikerült eljuttatni a kiadásig.
Ebben a bejegyzésben pár tippet szeretnénk adni, amire szükséged lehet a
megjelenés előtt.
Megjelenés előtt
1. Ismerd meg a könyvkiadás folyamatát
Érdemes már a regényírás közben
megismerni a kiadás folyamatait, mert ez sokban hozzájárul a későbbi
sikerekhez, ugyanis az, hogy az író megírta a történetét – bármilyen jól is ír
–, még nem egyenlő a sikerrel.
Tehát szükséges megismerkednie a kiadás
folyamatával, a szöveggondozással és a reklámozási lehetőségekkel.
Egy jó szerző tisztában van azzal, hogy
a nyers szöveg nem alkalmas a megjelenésre, hanem megfelelő szakembereket (vagy azokat foglalkoztató kiadót) szükséges keresnie, akikkel kihozhatja a legtöbbet
mind magából, mind a megjelenő történetből.
Vagyis tisztában van vele, hogy
ahelyett, hogy megtanulna sok más szakmát, a kreativitását és idejét inkább új
történet megírásába fekteti, míg a többi munkát (szerkesztés, korrektúra,
reklámozás, terjesztés) megfelelő szakemberre, esetleg kiadóra bízza.
Érdemes figyelni, követni azokat az
írókat, akiknek már jelent meg könyve, megkérdezni őket a kiadással kapcsolatos
tapasztalataikról; felkeresni olyan Facebook csoportokat, ahol számos, már
megjelent könyvvel rendelkező író van, és az ő tapasztalataik alapján felmérni
a lehetőségeket, az általuk javasolt szakemberekkel vagy kiadókkal felvenni a
kapcsolatot, így mire a regény írása befejeződik, már azt is tudni fogja az
író, hogyan tovább.
A legtöbb író szívesen segít, nyugodtan
kérdezz tőlük.
2. Blog, közösségi- vagy weboldal indítása
Az írói blog (vagy weboldal) vagy közösségi oldal
létrehozása elengedhetetlen, hiszen az emberek többsége az interneten, és azon
belül is a közösségi oldalakon tölti a legtöbb időt, az információkat szintén
onnan szerzi be, ezért nagyobb eséllyel találkozhat a közösségi „térben” az
íróval.
Arról nem beszélve, hogy kiváló
kapcsolatteremtési lehetőség az olvasókkal amellett, hogy a jelenlegi
érdeklődőből az oldalon lévő információk hatására jövőbeni olvasó válhat.
Bizonytalan vagy benne, hogy érdemes-e blogot
vagy közösségi oldalt indítani? Számos téma köré épül blog, közösségi oldal,
ahol azok tulajdonosa azokról a dolgokról ír, amelyek foglalkoztatják őt, amit
ismer, vagy éppen amivel ismerkedik.
Néhány példa:
- környezetvédelem
- kertészkedés
- kézimunka
- barkácsolás
- szereld magad
- utazás, sütés, főzés, gyereknevelés, hobbik bármely formája stb.
De maradjunk a történetírásnál. A saját
oldalon az író nem csak a történeteit oszthatja meg, hanem minden mást, amire
az odalátogató kíváncsi lehet. Arról is írhat, ő maga milyen könyveket szeret
olvasni, milyen filmek vannak rá hatással, azaz bármiről.
Minél több közös kapcsolódási pont
alakul ki az író és az oldal látogatói között, annál nagyobb eséllyel lesznek
nyitottak az író történeteire, könyveire, fogják azt ajánlani másoknak, még ha
nekik mondjuk a regény témája nem is jön be.
Az írói oldal alkalmas arra, hogy a
megjelenő könyvekről legyen megosztva információ, könyvbemutatókról, egyéb
rendezvényekről stb.
3. Küldd el a történetedet irodalmi magazinoknak
Amennyiben nem kizárólag regényt írsz,
hanem rövidebb történeteket is, érdemes olyan irodalmi magazinokat megkeresni,
ahol a tiédhez hasonló tematikájú, zsánerű sztorik jelennek meg. Az mellékes,
hogy az irodalmi magazin online vagy nyomtatva jelenik meg, a lényeg, hogy
amennyiben közlik az írásodat, közönséghez jutsz.
Mit nyersz egy ilyen megjelenéssel?
- Tapasztalatot a publikálási folyamatban
- Jó reklám, mivel nem csak olvasókhoz jutsz, hanem az érdeklődők felé jelzés értékű, ha tőled független oldalon közlésre érdemesnek találták valamelyik írásod.
- Amennyiben a közzétételt megelőzi egy szerkesztési folyamat, akkor szakmai visszajelzés írói képességeidet illetően, ahol rámutatnak hibáidra, ami elősegíti a fejlődésedet.
Lényeges, hogy olyan irodalmi magazinnak
küldd el a történetet, ahol a tiédhez hasonló írások jelennek meg.
Pár irodalmi magazin, ahol kezdő íróknak is van lehetősége megjelenésre:
4. Választás a hagyományos és a magánkiadás között
Hagyományos vagy magánkiadás?
Magyarországon tíz évvel ezelőtt a
magánkiadás nem volt még annyira elterjedt, mint manapság, így aki a könyvét ki
szerette volna adatni, annak el kellett küldenie egy könyvkiadónak, ahol jobb
esetben egy nemleges választ, rosszabb esetben semmilyen visszajelzést nem
kapott. (Szerencsés esetben pozitív választ.) Azonban, ha valaki most akar
kiadni egy könyvet, azt megteheti saját maga is. A szerzői- és magánkiadás
egyre népszerűbb.
Amennyiben nem szeretnél kiadói
válaszokra várni a kéziratoddal kapcsolatban, vagy egyszerűen megvan a
saját elképzelésed és szeretnéd te irányítani a könyved megjelenését, válaszd a
magánkiadást. A magánkiadás akkor is célszerű lehet, amennyiben olyan kiadványt szeretnél megjelentetni, amely nem kerül bolti forgalomba (családnak készült album családi anekdotákkal kiegészítve, művészeti album - ahol a művész a saját alkotásait mutatja be, családi receptkönyv, szakmai kisokos/tankönyv képzésre stb.
Mire érdemes figyelni magánkiadásnál?
- A kézirat mindenképpen essen át megfelelő szöveggondozáson (szerkesztés, korrektúra)
- A borító a könyv arca, az elsődleges marketing felület, ezért figyelemfelkeltőnek kell lennie.
A kézirat problémamentes megjelentetéséhez érdemes egy, a szerzői- vagy magánkiadásra szakosodott kiadót felkeresni, aki tisztában van a kiadási folyamat minden lépésével, és kapcsolatban áll a megfelelő szakemberekkel, mint:
- szerkesztő
- korrektor
- irodalmi lektor
- nyelvi lektor
- borítótervező, grafikus
- tördelő
- nyomda
Tehát ezek az első lépések egy kezdő író életében, ami elősegíti az ismertté válását. A következő bejegyzésben az írói oldalakról és azok hasznosságáról írunk.
Olvasd el ezt is: Ki fog engem olvasni? 2. – Marketing tippek 3.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése