2023. április 19., szerda

, , , ,

Hogyan írjunk szexjelenetet?



A szórakoztató irodalom és a szex

Mondhatnám, hogy arról írj, amit ismersz, azonban ebben az esetben hirtelen megszaporodna a bűnügyi szervek munkája (is). (szerk. megj.: meg az internetes adatforgalom)

A vágytól fűtött erotikus jelenet megírása mindig nehéz feladat. Mindenki másként csinálja, mindenkinek máshogy jó, DE ami a legfontosabb, a karakter sohasem az író, tehát a karakternek nem kell úgy csinálnia, élveznie, ahogyan az író a való életben teszi. A karakter úgy éli ki a vágyait, ahogy neki jó.

Azonban egy ilyen jelenetnek ettől még muszáj hatással lennie az olvasóra, attól függetlenül, hogy mi az elérni kívánt cél. Elvégre a szexjelenet és maga a szex nem minden esetben azt a célt szolgálja, hogy betekintsünk a karakter hálószobájának titkaiba; ábrázolhat megalázottságot, társadalmi szerepet (lásd Trónok Harca, A tetovált lány vagy A szolgálólány meséje), hierarchiát stb. A szexjelenetnek, ahogy a dramaturgia többi részének szintén, funkcióval kell rendelkeznie, ami nem merülhet ki annyiban, hogy nemi izgalmat keltsünk az olvasóban, mivel az ilyen megoldás lealacsonyítja a történetet a pornó szintjére.

Ezért fontos, hogy a kezdő író tisztában legyen azzal, hogyan tudja jól megírni az ilyen jelenetet.


A jelenet megírása előtt


Milyen történetet is írunk?

Érdemes már a regényírás előtt tisztázni, hogy milyen jellegű történetet írunk, mivel ez nem pusztán a szexjelenet szükségességét határozza meg, hanem annak kivitelezését is. Egy sci-fi vagy krimi sztoriban előfordulhat szex, azonban ritkán szükséges részletekbe menően megjeleníteni. A ritka esetek közé tartozik, ha azzal meg szeretnénk mutatni valamit. Ezért inkább azt szoktam javasolni, hogy az ilyen történetben a legjobb esetben is addig mutassuk csak a jelenetet, amíg az elhatározás megszületik – hogy mi történt ezután, az nem az olvasóra tartozik.

Viszont ez a bejegyzés nem azért íródik, hogy arról beszéljünk, hol nem használunk szexjelenetet, hanem arról, hogyan írjunk szexjelenetet. Ezért a bejegyzésben elsősorban a romantikus és erotikus történetek vonatkozásában beszélünk a szexjelenetről.


A jelenet írása


Szexjelenet írása

Az egyik legjobb megoldás, ha nem írunk szexjelenetet. Tényleg! Maga a vágy, hogy teljesüljön, mindig erősebb mozgatórugó, mint az, amikor teljesül. Tehát nem kötelező a történetet teleírni szexjelenettel (szerk. megj.: még erotikus történetnél sem), hanem lehet végig játszani a karakterek és az olvasók beteljesülés iránti vágyára építve.

A testrészeket lehetőleg ne hasonlítsuk semmihez (virsli, meggymag, csavar stb.). Főleg, ha vágyaktól fűtött jelenetről van szó (szerk. megj.: vannak kivételek).

A legtöbb szexjelenet ideális, mivel a történet arra törekszik, hogy az ideális helyzeteket mutassa meg. Ilyenkor arra érdemes figyelni, hogy bizonyos idő azért elteljen az aktus kezdete és befejezése között. Mivel mindenkinek eltérő, hogy mitől és mennyire tud izgalomba jönni, ezért érdemes lehet még a konkrét aktus előtt beleszőni az évődési részekbe, hogy melyik szereplő mire jön izgalmi állapotba, hogy az aktusnál már csak arra lehessen koncentrálni, hogy mi az az új élmény, amiről eddig nem tudta, hogy az is ennyire jó lehet. Vagy pusztán átéli a beteljesülést.

Az aktust megelőzően a karakterek nyugodtan fantáziáljanak a másik karakterről, hogy mit és hogyan csinálnának vele, az milyen reakciót váltana ki, és nyugodtan jelenítsük meg, hogy a fantáziáló karakterre milyen hatással volt a képzelgés.

Lehet az ideális együttléttől eltérőt is írni, amikor már majdhogynem elröhögik a szereplők az aktust (főleg az első alkalommal, vagy mert részegek, vagy… – az íróra bízzuk, hogy mitől legyen komikus a jelenet).

Lehet életszerű, hogy megpróbálják az egyik pózban, de kiderül, hogy egyikük úgy nem élvezi eléggé, kényelmetlen, nem fér hozzá, és még lehetne folytatni az életszerűséget. Itt is fontos, mint ahogy a történet egészére, logikailag a helyén kell lennie a cselekményeknek.

Ahogy az aktus, a karakterek szövege szintén lehet életszerű, amennyiben szeretnénk a jelenetbe ilyet vinni. Az ilyen párbeszéd jellegét maguk a körülmények, a két fél tapasztaltsága, bizonytalansága, és még sok más tényező határozza meg. A szöveg lehet durva („Ba***ál te állat! Vágd tövig!”), megalázó, kedves, egyszerű („Begörcsöltem!” „Érzem.” „Nem az. A lábam!”), vicces, stb.

A történettől kell függenie, hogy a partnerek eljutnak-e az orgazmusig, vagy még a konkrét együttlét előtt lezárul egyikük vagy minden szereplő (szerk. megj.: történettől függően lehet gruppenről is írni) aktív részvétele.

Erotikus jelenetnél nem kizárólag az orgazmus lehet annak lezárása!!!

Az esetek többségében, mielőtt eljutnak az aktusig, érdemes a vágyakat fokozni, azaz hagyjunk időt az előjátéknak. Nem minden esetben szükséges, azonban ahogy az előbb is írtam, a vágyakozás sokszor izgalmasabb, mint a beteljesülés. Ez kimondottan igaz, ha hagysz időt a kibontakozásra. Fedezzék fel nyugodtan egymás erogén zónáit, élvezzék ki, ahogy a másik kéjesen reagál.

Amennyiben mégis in medias res jelenetet szeretnél, akkor legyen logikailag helyén, hogy melyik fél miért áll készen rá, főleg a befogadó fél (szerk. megj.: többek közt erre jó, ha a vágyak nem azonnal teljesülnek, a karakter fantáziál, és a történet előrehaladtával fokozódik, mígnem a karakter már csak egy dologra tud koncentrálni).


Testnedvek

A szexuális együttlét elkerülhetetlen része a testnedvek (nyál, izzadtság stb). Teljesen természetes, ha megfelelő körítéssel ezek szintén említésre kerülnek. Megfelelő körítés alatt a történet és a karakter nyelvezetétől függő szavakat, mondatokat értünk. Egy dark romance regényben elférnek az akár pornós kifejezések is, azonban egy YA romantikusban nagyon indokoltnak kell lennie ezek alkalmazásának (pl. karakterjellemző, amit taszítónak tart a főszereplő).

Éppen ezért fontosak az érzékszervi megjelenítések. Illatok, ízek, vagy akár a hangok megjelenítése. Szex előtt és közben nem pusztán a másik fél, hanem a környezet is hatással lehet a karakterre. Azonban elsődlegesen a másik félre figyel a karakter, így annak illata – akár az izzadtsággal vegyülő kölni, parfüm, tusfürdő –, testre adott csók vagy nyelvvel érintésnél az íz, míg a hangok… hát azok hangok, amelyek növelik az izgalmi állapotot: mély sóhajok, kéjjel teli sikkantások – bár ezek elég elcsépeltek.


Kinek írod, ki lesz az olvasó?

Mivel az ilyen jellegű történeteket elsősorban nők olvassák, számukra fontos, hogy többnyire érzelmi oldalról közelítsd meg az aktus ábrázolását. Lényeges eleme a leíró részeknek az érzelmekre hatás, amit a fent említett érzékszervi megjelenítésekkel lehet erősíteni.

Férfi olvasókra inkább a képszerű megjelenítés van hatással. Vagyis úgy kell megírni a jelenetet, mintha az egészet külső személőként látná az író, kisebb hangsúlyt kell fektetni az ízekre és illatokra (szerk. megj.: akár teljesen el is hagyható).


Amire érdemes figyelni

A szexet mindenki másként éli meg, ezért ha a történetedben valamiért durvábban jeleníted meg, gondolj azokra az olvasókra, akiket ez érzékenyen érinthet. Az ilyen jeleneteknél csak annyit mutass meg, ami a dramaturgiai ábrázoláshoz elengedhetetlenül szükséges. Itt még inkább érvényes: a kevesebb több (szerk. megj.: ezért is fontos, hogy az író a megfelelő zsáneri meghatározással lássa el a regényét, hogy nagy eséllyel csak azok olvassák, akik szeretik az ilyen történeteket).


A szex jó, és akkor van jól megírva, ha az író is élvezi

Ez teljesen természetes folyamat, ezért ne legyen szégyenérzeted, ha a jelenet írása közben rád is hatással van. Ha így történik, akkor nagy a valószínűsége, hogy az olvasóra szintén hatással lesz.

Már ha ez a cél a jelenettel.

Egy jó szexjelenet azért jó, mert azt az élvezetet, amit a karakterek átélnek, az olvasó szintén átéli, ezáltal valamennyire (vagy teljesen) hatással van rá. Természetesen vannak kivételek, ha olyan történetet – vagy olyan aktust – olvas, ami távol áll tőle, esetleg egyenesen irtózik tőle. Azonban ez nem írói hiba, és nem is olvasói. Ettől még írástechnikailag a jelenet lehet jól megírva.


Hagyományostól eltérő tartalom – LMBTQ

Bizonyos esetekben egyszerű a képlet, azonban egy történet akkor lesz igazán átélhető, ha életszerű.

Azokat az apró eltéréseket kell felderíteni, amelyek nem ismertek, és ezeket kell beleírni egy ilyen jelenetbe. Ettől lesz hiteles, életszerű, és elkerülöd a hibákat (például: demiszexuális karakter testi adottságokra jön izgalomba, homoszexuális kapcsolat ellenére férfi-női szerepek és viselkedések, transznemű operáción átesett lány férfiként tipik csajosan viselkedik, biszexuális karakter csak az egyik nemre jön izgalomba stb). Ezek a hibák nem elmélyítik ezeknek az embereknek a megismerését, hanem ráerősítenek a velük kapcsolatos sztereotip előítéletekre.

Ha nem tudod rendesen megjeleníteni az ilyen karaktereket (mint hétköznapi, normális embert, mert végig valami különcként ábrázolod), inkább ne írj ilyen témájú történetet, de legfőképp szexjelenetet ne írj bele.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése