2023. április 17., hétfő

, , ,

Hogyan írjunk szinopszist?


– pontról pontra


A legtöbb író rémálma, amikor egy pályázati kiírásnál meglátja, hogy szinopszist kell mellékelni.

Maga a szinopszis a történet tartalma, minden spoilerrel együtt leírva. Vagyis nem összetévesztendő a fülszöveggel, aminek célja az olvasó érdeklődésének felkeltése.


A szinopszis meghatározása:

Áttekintés, összehasonlító összefoglalás (különálló, ám egymáshoz valamilyen okból kapcsolódó anyagok összehasonlítása)


1. Hogyan kezdjünk neki?


Ehhez vegyünk egy ismert regényt, mondjuk a Harry Pottert. Miről szól?

Egy fiatal fiú legyőzi az ellenséget. Alany, állítmány, tárgy.

Aztán ezt fejtsük ki bővebben:

Harry varázserővel bíró fiú, akit a szülei halála után a rokonainál helyeztek el és ők nevelték, azonban a nevelőszülők és gyerekei utálatosan viselekdnek vele, és amikor a főszereplő meghívást kap egy neves varázslóiskolába, hogy ott tanulhasson, eltitkolják a fiú elől.

Azonban a varázslóiskola elküldi az egyik tanárát, hogy utánanézzen, a fiú miért nem kapta meg a neki küldött leveleket.

...


A fenti példa jól mutatja, hogyan indítsuk és vezessük a történet tartalmi részét. Ezt kell pár A/4-es oldalban leírni. Törekedjünk a közérthetőségre, azaz itt kerüljük a kitalált kifejezések használatát, még akkor is, ha a történetben úgy vannak megnevezve (maximum zárójelbe írjuk oda a regénybeli megfelelőjét).

A bejegyzés végén konkrét példán mutatjuk be, hogyan kell szinopszist írni.


2. Mit kell tartalmaznia a szinopszisnak:

Alany – állítmány – tárgy

Kivétel nélkül minden történet leírható ezzel a három mondatrésszel, ami ráadásul segít abban is, hogy röviden összefoglald a sztoridat, hasonlóan a forgatókönyves logline-hoz.

Ahogy a linkelt bejegyzésben olvashatod, ha képes vagy röviden, lényegretörően összefogalmazni a történetedet, akkor egy futtában való találkozásnál máris felkeltheted egy kiadóvezető vagy egy szerkesztő figyelmét a regényedre, akik szinte mindig időhiányban szenvednek.

Így amikor a megkapott elérhetőségén felveszed vele a kapcsolatot, máris emlékezni fog rád és a történetre. Ez pedig már fél siker a megjelenéshez.


1. Kiről szól a történet – alany

Érdemes a szinopszist azzal kezdeni, kiről szól a történet, azaz a fő vagy főbb szereplőket röviden bemutatni, a történetben betöltött szerepüket itt még nem kell leírni.

2. Miről szól a történet – állítmány

Hogyan alakul ki a konfliktus és azt hogyan fogják a karakterek megoldani. Itt írd le azt is, hogy mi a karakterek motivációja, amiért a konfliktus megszüntetésében részt vesznek (mert nem minden esetben egy fő ellenség a konfliktus forrása, hanem lehet az egy állapot - éhinség, katasztrófa stb).

3. Mi/ki okozza a konfliktust – tárgy

Mi a konfliktus kiváltója? Személy? Személytelen? Írd le, hogy ez miként jelenik meg a történetben, miért befolyásolja a karakterek döntéseit, hogyan találkoznak vele a karakterek.



További lényeges elemek

A szinopszisban nem kell kiemelni, hogy ez vagy az a karakter milyen viszonyba kerül a főszereplővel, mert ha jól fogalmazunk, akkor a szövegkörnyezetből egyértelmű - bár ez sem kötelező, csak azt kell megjeleníteni, milyen kölcsönhatásba lép vele a karakter.

Példa:

"Ott találkozik Charlie-val, aki átadja neki a feltételezett tettesek névsorát. Ezt követően Sam felkeresi régi főnökét, hogy a listán szereplő nevekről kérdezősködjön, azonban itt hamar kiderül, hogy ex-főnöke tagja annak a titkos társaságnak, akik után nyomoz.

Nagy nehezen tud csak megszökni, majdnem meghal, és bujkálni kezd, mert végig kell gondolnia, kiben bízhat, kihez fordulhat segítségért."

Nincs leírva, kicsoda Charlie, ahogy az ex-főnök sincs név szerint említve, még akkor sem, ha amúgy a történet szempontjából egy főbb mellékszereplő Charlie-val együtt. Őket elég a szinopszis mellé csatolt karakterekről szóló résznél leírni. Ráadásul ha a történetben betöltött funkciójuk alapján kerül a szinopszisban leírásra, a szöveg jobban értelmezhető. Tehát Charlie helyett is jobb, ha azt írjuk, "hacker barátjától". A mellékszereplők funkciójának megjelenítése érthetőbbé teszi a szinopszist.


3. Hogyan épül fel a szinopszis – példával

Szinopszis írásnál azt kell alapul venni, ahogy röviden, a lényeges részeken keresztül elmesélsz egy történetet.

Érdemes ehhez is egy vázlatot készíteni – pontokba szedve, hogy mikor mi történik benne, és utána megírni, hogy honnan indul a karakter és hogyan jut el oda.

Teszem azt:

1. A főszereplő hazafelé tart

2. Találkozik egy démonnal

3. Kiderül, hogy a démon igazából az egyik őse, akinek több száz évvel ezelőtt félresikerült egy varázslata

4. A démon a főszereplő segítéségét kéri, hogy helyre tudja hozni a varázslatot, és ezáltal megint ember lehessen

5. A varázslathoz azonban egy ősi kódexre van szükség, aminek a hollétéről egyikük sem tud.

6. Kiderül, hol van a kódex, azonban a démon a külseje miatt nem jelenhet meg csak úgy simán az emberek között, erre megoldást kell találni. Azonban amíg ennek járnak utána, bonyodalomba kerülnek, és egy maffiavezér fogságába esnek, aki meg akarja ölni őket.

7. A halál elkerülése miatt a démon az eddig titkolt mágikus képességéhez folyamodik, ez felkelti a maffiavezér kíváncsiságát és alkut ajánl.

8. Eljutnak Spanyolországba, ahol megkezdődhet a kódex megszerzése és mellette a maffiavezér által kért „szívesség” teljesítése is.

9. Mind a „szívesség” teljesítése, mind a kódex megszerzése bonyodalmakba ütközik, így a kudarcokat követően újra kell gondolniuk, hogyan tovább.

10. A terv kiötlése után, és a maffia ösztökélésére előbb a „szívességet” végzik el, ám ezt úgy, hogy közben a kódexhez is közelebb kerüljenek.

11. Megszerzik a kódexet, azonban a varázslat elvégzéséhez megint szükség lenne egy rangban a démon felett álló mentorra. Ez pedig gondot okoz, mivel a démont üldöző renden kívül senki nem jut eszébe a démonnak, aki alkalmas lehet erre.

12. A főszereplő felveti az ötletet, hogy talán kereshetnének úgy mentort, ahogy a rend megtalálja a démont, már ha a démon képes ilyen varázslatot végrehajtani. Természetesen igen.

13. Megtalálják a mentort, fel is veszik vele a kapcsolatot, aki a segítségért cserébe a kódexet kéri fizetségül. A démon, ha nehezen is, de beleegyezik. A varázslat sikerül, a mentor eltűnik a kódexszel, azonban alig tér vissza a démon az emberi testébe, rájuk talál a rend.

VÉGE

És akkor az ebből írt szinopszis:

Natalja egy fárasztó nap után hazafelé tart a munkából (fotómodell), két kezében telepakolt szatyrok. A lépcsőházban a lakása ajtaja elé érve hangokat hall odabentről. Azt hiszi, a macskája randalírozik megint a konyhában, ezért mérgesen ront be, még az ajtót is elfelejti becsukni maga mögött. Azonban amikor a konyhába ér, ami a lakás folyosójáról nyílik utolsóként jobbra, a nyitott hűtő ajtó takarásában egy meghatározhatatlan bőrszínű ismeretlen alakot lát. Ijedtében elfelejt megrémülni, ezért mérgesen megkérdezi, hát maga meg ki a fene. Az idegen megfordul, és csak ennyit mond: Ajtó. Mifelénk nem szokás elfelejteni becsukni az ajtót, mert még mindenféle szörnyek léphetnek be rajta.

Natalja becsukja, és amikor visszamegy, az ismeretlen már a konyhával szembeni szobában ül a kanapén. A nő csak most veszi észre, hogy az ember formájú alaknak furcsa minták vannak az arcán, és éppen ezért nem megállapítható, hogy férfi vagy nő. A hangja is teljesen semleges, és hát ugyan ránézésre meztelenül ül ott, miközben eszik, semmi nemiségre utaló külső jel nem látszik rajta.

Itt egy kis kérdezz-felelek játszódik le, amiből kiderül, hogy az ismeretlen egy démon, aki eddig egy alsóbb sík rabja volt, és csak most sikerült onnan átjönnie erre a világra, ami úgy történt meg, hogy egy lelkes amatőr sikeresen megidézte. Natalja először nem hiszi el, azonban a démon előbb tárgyakat mozgat, emlékeket idéz fel a nőben, majd átalakul macskává. Pont olyanná, ami Nataljanak is van. Ekkor esik le neki először, hogy a macskát még nem is látta, ennek hangot is. A macskaformában lévő démon a fürdő ajtajához megy, amit megkapar. Ott van a macska. Ahogy visszaalakul a démon, elmondja, hogy a macskákkal nem túl jó egyes démonok kapcsolata, ezért tartotta szükségesnek ezt az óvintézkedést.

Ezt követően előadja, hogy Natalja egyik őse anyai ágon, és valamikor a 13. századi córdobai egyetem hallgatója volt, ahol belépett egy titkos rendbe. Itt kóstolt bele a mágiába, és hamar elsajátította, és gyorsan tört előre. Ez okozta a vesztét, mert elbizakodott lett, és egymás után szegte meg a rend előírásait (pár fejezetben ezt az életet mutatja be a regény). Tehát egy alkalommal, amikor bele akart kóstolni egy új lény megalkotásába, feljebbvalója segítségét kérte, aki készséggel vállalta a mentori szerepet. Ám későn vette észre, hogy a varázslatot eltérítették, és nem új lényt fog alkotni, hanem őt formálják át egy másik sík lakójává.

Van megoldás arra, hogy visszaváltozzon, azonban ahhoz szükséges volt, hogy megint a Föld síkján legyen. Ahogy ez megtörtént, mágikus képességét használva megkereste a hozzá legközelebb álló rokonát. Kicsit meglepődött, hogy Európa és a Kelet helyett nyugatra kellett jönnie, egészen Los Angeles-ig.

Natalja segítségére azért van szüksége, mert egyszerűen nem érti ezeket a modern "könyveket" (monitor), amelyek olyan fénnyel ontják magukból a betűket, hogy kiég tőle a szeme.

Alig kezdenek el kutakodni a neten a régi egyetem még megmaradt kódexei és pergamenjei után, amikor Natalja hívást kap Spanyolországból egy fürdőruha márka modelljeként szeretnék alkalmazni. Darezor, a démon, egyből azt állítja, hogy ez a régi rend lesz. Natalja valahol egyetért vele, de azonnal győzködni kezdi a démont, hogy ez az egyetlen lehetőség arra, hogy a szükséges kódexek közelébe kerüljenek. Rákérdez, de a démon váltig állítja, hogy a rend nem tudhatja, hogy ő itt van, a Földön. Viszont itt kezdődik a másik nagy gond. Ilyen külsővel nem utazhat a démon, főleg nem papírok nélkül. Erre Darezornak eszébe jut, hogy aki megidézte, az valami piti kis hamisító, keressék fel.

El is mennek az illetőhöz, ahol egy tűzharcba keverednek, és a hamisító súlyosan megsérül. Ezért Darezor és Natalja mindent igyekeznek megtenni, hogy életben maradjon, ami újabb bonyodalmakhoz vezet. Végül egy maffiavezér fogságában kötnek ki.

Eddig Darezor Natalja kérésére titkolta mágikus képességeit, de itt már megvillantja, hogy elkerülje az elkerülhetetlennek látszó betonba öntést. A maffiavezér erre ráharap, és tudni akarja, mire képes még Darezor. A démon bemutatót tart neki, ahogy az egyik testőr fejében olvas, és a férfival ki is mondatja őket. A vezér meglepődik, és megkérdi, mit kér Darezor, aki elmondja, hogy még többre lenne képes, ha visszanyerhetné a régi, emberi formáját, de ehhez el kell jutni Spanyolországba, ahová Natalja amúgy is hivatalos. A nő persze felháborodik, mert ő éppen kezdett örülni annak, hogy talán kikerülhet ebből a helyzetből, viszont így a maffiavezér mindkettejük számára elintézi az utazást. Igaz, a démonhoz kihívnak egy filmes maszk készítőt, és így emberi arcot készít neki, meg az útra még egy tucatot készít elő neki.

Megérkeznek Európába, innen az események felgyorsulnak. A két testőr, akit a maffiavezér adott melléjük, már a reptéri kiszállásnál eltűnnek, és nem is kerülnek elő. A fürdőruha gyártó által küldött limuzin megjelenik a reptér előtt, amibe be is szállnak. Innen egy tengerparti házba viszik őket, ami a szállásuk lesz. Miután egyedül maradnak, Darezor elmondja, hogy nem tudott a sofőr fejében olvasni, ami azt jelenti, hogy védelemmel látták el, rosszabb esetben valamelyik adeptus kísérte őket.

Ezért Nataljanak el is kezdi sorolni, mikre lenne szüksége egy varázslathoz. A nő egyszerűen előveszi a telefonját és egy közeli shopból meg is rendeli a kért dolgokat. Darezor teljesen elámul, hogy ez gyorsabb, mint a varázslás. Elismeri, neki is szüksége lesz egy ilyen varázstárgyra.

És így tovább, és így tovább, egészen a történet végééig.

Amúgy van benne egy logikai baki, megtaláljátok?


A szinopszis mellé néha kérnek a szereplőkről és a világról rövid leírást.

Szereplők esetén a főbb jellemzőiket (életkor, foglalkozás) és a történetben betöltött szerepét kell röviden összefoglalni.

Legolas: királyi családból származó tünde harcos, az elfek között még fiatalnak számít. A regényben először Völgyzugolyban tűnik fel, ahol a Gyűrű Szövetségének tagja lesz, akik fogadalmat tesznek, hogy a főszereplőt segítik küldetése során.

A világleírásnál azokat a főbb jellemzőket szükséges leírni, amelyek támpontként szolgálnak a történet értelmezéséhez, vagyis nem kell kronológiai történelmet összeállítani, ahogyan a társadalom részletes működésének megjelenítését (törvények, szabályok, hagyományok) szintén ki lehet hagyni. Kizárólag annyit jelenítsünk meg, ami a történet konfliktusával kapcsolatban van.

A regényben elválik a varázstudók (varázsvilág) és nem varázstudók (muglik) világa, és a varázstudók világának törvényei szerint a muglik világában tilos mágiát használni. Mellette a muglik számára a varázsvilág láthatatlan, és a varázsvilágot felügyelő intézmények szigorúan figyelik a kihágásokat.

Ebben a világban él a főszereplő, aki a történet előrehaladtával egyre többet ismer meg a muglik által soha nem látott varázsvilágból, ahol a tanulmányait folytatja.

Néha elég ennyit írni a világról, mivel ezzel előrevetítettük a lehetőségeket, így a szerkesztő vagy a zsűri tagja már egyből tudja értelmezni a kéziratban megjelenő eseményeket, nem keres rá magyarázatot, hogy ez mi.

Amikor pályázatra vagy kiadóhoz küldünk történetet, akkor az ott lévőket ne olvasóként kezeljük, nem a titokzatosság a fontos, a figyelemfelkeltés a történetre, hanem az, hogy lássák, az ötletből a megvalósítás mennyire sikerült jól. Ehhez viszont megfelelő támpontokat kell nekik adni, amit a megfelelő leírásokkal tehetünk meg.


Kiadásra fel!


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése