2023. július 2., vasárnap

, , , ,

Ki fog engem olvasni? 2. – Marketing tippek 3.

Könyvmarketing (erről volt szó az előző posztban: Ki fog engem olvasni? - Marketing tippek 1.)


Kezdő íróként mire figyelj megjelenés után


Megjelent a könyv, és jó lenne elmerülni az új regény írásában, azonban nem minden író teheti meg, hogy marketingest fizessen, mivel az olvasók figyelmét fel kell hívni a könyvre. Ezért kénytelen maga elvégezni ezt a feladatot.

Az ilyen reklámra sajnos a ChatGPT csak korlátozottan képes, mivel minden könyv más, és itt nem lehet olyan tulajdonságokra helyezni a hangsúlyt, minthogy ez a könyv mennyivel több kiegészítővel rendelkezik, milyen könnyű tisztán tartani, vagy a versenytársaihoz képest az ár/érték arány kiváló. Mellette a ChatGPT statisztikai alapon állít össze szöveget, azaz, megvizsgálja, hogy a könyvekhez milyen szövegeket szokták írni, és az alapján állít össze ő is egy szöveget, ami így nagyban azonos lesz sokmillió másik könyv reklámszövegével.

Így pedig elég nehéz kitűnni közülük és megszólítani az olvasót.

Szóval marad az író (vagy mégiscsak felkér rá egy marketingest), aki ismeri a könyvét, így könnyedén tud róla írni egy rövid összefoglalót, bemutatót, amivel ajánlani tudja.

Ebben a bejegyzésben pár tippet szeretnénk adni, amire szükséged lehet megjelenés után, hogy a könyved eljusson az olvasókhoz.


Vélemények


A könyvről írt vélemények fontosak

Online felületeken való reklámozásnál mindig jó, ha van kéznél egy vélemény (esetleg recenzió).

Tehát szükséges megismerkedned azokkal, akik véleményt írhatnak a könyvedről. Itt most elsősorban nem az olvasókra gondolunk, bár az ő véleményük szintén sokat számít, de róluk kicsit később beszélünk.

Neked most azokra van szükséged, akiket azért követnek a közösségi oldalakon, mert véleményt, recenziót vagy kritikát írnak könyvekről.

Még akkor is lehet a te embered, ha csak néha-néha ír könyvekről, de úgy érzed, van közös érdeklődési körötök, azonosan gondolkodtok az élet bizonyos kérdéseiben, esetleg már beszélgettél is vele és kölcsönösen szimpatikusak vagytok egymásnak.

Nézz körbe az online térben, hogy kik írnak véleményeket könyvekről, netán kritikát, és vedd fel velük a kapcsolatot. Mesélj a könyvedről röviden, írj arról, miért neki írtál, és bizakodj, hogy nyitott lesz a megkeresésre.

Amennyiben nyitott, küldd el neki a megírt összefoglalót a könyvedről, vagy ha egyből pozitív választ adott, akkor a könyvet (szerk. megj.: amennyiben másként nem kéri, mindig fizikai formában, nyomtatott könyvet küldj).

Érdemes megegyezni vele abban, hogy mielőtt a véleményét közzé teszi, beszéljétek át azt. Lehetnek apróságok, amelyeket esetleg félreértett, és ezeket jobb tisztázni a publikálás előtt. Az ilyen észrevételek szintén jók arra, hogy íróként tanulj, fejlődj, és a következő regény írásakor odafigyelj, hogy az olvasó számára minden egyértelmű legyen vagy úgy értse, ahogy az író elképzelte.

Készülj fel rá, hogy lesznek olyanok, akik válaszra sem méltatnak vagy nem vállalják a regényed olvasását.

Ilyenkor emlékeztesd magad: Mindenki kicsiben kezdi.

Érdemes figyelni, követni azokat az írókat, akiknek már jelent meg könyve, megkérdezni őket a tapasztalataikról; felkeresni olyan Facebook csoportokat, ahol számos, már megjelent könyvvel rendelkező író van, és az ő tapasztalataik alapján felmérni a lehetőségeket, az általuk javasolt bloggerekkel felvenni a kapcsolatot.

A legtöbb író szívesen segít, nyugodtan kérdezz tőlük.

Miért fontosak a vélemények a könyved népszerűsítésében?


A megjelent vélemények segítenek az olvasók számára láthatóvá tenni a könyvedet, így több helyen találkoznak vele, vagy ha utánanéz, szintén azt tapasztalja, hogy számos vélemény született a regényeddel kapcsolatban.

1. Segíti a vásárlással kapcsolatos döntéshozatalt.

2. Más, kevesebb véleménnyel rendelkező könyvhöz képest könnyebben találkoznak vele.



Vélemény vagy könyvajánló?


A kettőt sose tévesszük össze!

A vélemény szinte kivétel nélkül szubjektív olvasói vélemény, ahol a véleményt erősen befolyásolja a véleményező elvárása adott könyvvel vagy irodalmi szegmenssel szemben. Ezzel szemben a könyvajánló direkt azzal a céllal készül, hogy a könyv előnyeit kiemelje és kedvet csináljon annak olvasásához (de leginkább a megvásárlásához).

Könyvajánló írásával érdemes felkeresni ismert személyeket, vagy olyanokat, akik irodalmi, esetleg könyves blogot vezetnek, hogy a könyvről írjanak ajánlót. Sok esetben előfordulhat, hogy válaszra sem méltatnak, elutasítanak, ritkább esetben csak fizetségért cserébe vállalják.

Szintén jó megoldás lehet, ha a könyv témájához kapcsolódóan keresel valakit, hogy írjon róla ajánlót (történelmi regénynél történészt, sci-finél olyan szakértőt, aki a regény tudományos része felöl közelíti meg és úgy ír róla ajánlót, stb.).



Külsős által írt vélemény (recenzió*)


A recenziót író bloggerek véleménye segíthet megtalálni az olvasóközönségünket, főleg, ha olyan blogger vállalja a recenzió írását, aki kimondottan a regényünk zsánerében olvas elsődlegesen, ilyen könyvekről ír ismertetőt, vagy ez a szakterülete.

Amennyiben pozitív benyomást kelt benne a könyv egésze és a történet is, a recenziót ez alapján írja meg és publikálja az oldalán, akkor a követői közül többen válhatnak leendő olvasóvá, vásárlóvá.

A recenzió szintén tud segíteni abban, hogy az online térben a könyvedről vagy rólad bővebb információt kereső érdeklődő döntését a vásárlással kapcsolatban elősegítse. Minél több elismert és széles körben ismert recenziós ír elismerően a könyvedről, annál nagyobb a vásárlás esélye.**



*recenzió: többnyire könyvről írt ismertető, amely lehet bíráló vagy népszerűsítő írás, attól függően, hogy a recenziós milyennek tartja a regényt. A recenzió nem kritika, bár vannak elvárt elemei, azonban recenzió során erősebb a szubjektív vélemény az ismertetőben.

A recenziót régebben arra használták, hogy a könyvkereskedő, könyvtárak ezek alapján döntöttek adott könyv beszerzéséről, és a beszerzés mennyiségéről. Mára inkább a könyvek vásárlók felé való népszerűsítésében játszik szerepet.

**recenziós és recenziós között szintén van különbség. Érdemes figyelmet fordítani arra, kinek adsz könyvet recenzióra. Nézd át az oldalát, a recenzióit, és ha túl sok hasonló szövegezésű ismertetőt találsz (mindegyik könyv jó, izgalmas stb.), akkor talán nem lesz a legjobb választás. Ahogy a történetírásban, itt is érvényes, hogy olykor a kevesebb több.



Kritika


A kritikának nem célja a könyv értékesítésének elősegítése.

A kritika egy publicisztikai műfaj, amely egy irodalmi alkotás értékelésén, elemzésén keresztül ad képet a műről a nagyközönség számára (értelmezése). Feladatai közt szerepel az irodalmi mű jelentőségének feltárása, széles körű megértésének előmozdítása, ezzel végső soron népszerűsítése. Az alkotó és a közönség közötti kapcsolat megteremtése, a közízlés formálása.

A fentiekből látszik, hogy a kritika során annak írója nem kizárólag magát a történetet véleményezi, hanem az adott történetet több szempontból értelmezi, ezeket a kritikában ki is fejti és jut konklúzióra, hogy adott mű miért teljesítette a célját, küldetését, vagy éppen miért csak részben, esetleg egyáltalán nem sikerült teljesítenie.


Ismerd meg a közönségedet


Ezt ugyan érdemes még a könyv megjelenése előtt megtenni (könnyebb megcélozni reklámokkal őket), azonban a megjelenést követően fogsz találkozni az első olvasói véleményekkel, és ebből ismerheted meg, mit is szeretnek igazán.

A közönség megismerése azért jó, mert megismerheted

1. Láthatod, hogy milyen típusú könyveket szeretnek.

2. Szintén láthatod, milyen borítókért vannak odáig.

3. Ahogyan azt is láthatod, hogy egy-egy könyv milyen reklámmal ér el nagy eredményt. És milyen szöveggel.

4. Megismered, hogyan kommunikálnak a leendő olvasóid, így lesz sejtésed arról, hogyan tudod megszólítani őket a reklámoknál.

5. Megismered, mi érdekli az ilyen könyvet olvasó embereket, így máris lesz sztoriötleted, hogy miről írj.


Olvasói vélemény


Nem véletlenül ezt hagytam utoljára.

Ugyan elsősorban az olvasóknak írsz, és ha sikerült jól megírni, akkor az olvasói ajánlás az egyik legerősebb marketing eszköz, mégis ezek a vélemények, amik a legkevésbé érdekelnek más olvasókat.

Ennek nagyon egyszerű oka van: a véleménnyel találkozó olvasó nem ismeri kispista_cyberhörcsög3033(©) nevű felhasználót. Nem ismeri, hogyan gondolkozik a világról, milyen könyveket szeret, azokról mi a véleménye, és még lehetne sorolni. Tömören: semmit nem ér a véleménye egy másik olvasó szemében.

Éppen ezért a marketing során ezekre tudsz a legkevésbé támaszkodni. Neked, mint írónak, örömmel szolgálnak.

Arra viszont fordíthatsz figyelmet, hogy időközönként megköszönd az olvasóidnak a kedves szavakat, és kiemelsz egyet-egyet, ami igazán jó érzéssel töltött el.

Egyedül akkor van jelentősége, ha sok van belőle, mert az viszont azt jelzi, sokaknak megmozgattad a képzeletét, hatást váltottál ki belőle. De ne feledd: Azért mert sokaknak tetszik, attól még nem fog mindenkinek. Mindig lesz olyan, akinek pont a te könyved nem tetszett.

A sok véleményt marketingben nehezen lehet felhasználni (szerk. megj.: bár egy kreatív szakember tudja, hogyan lehet 😎). Íróként annyiból jó, hogy aki rákeres a könyvedre, azt fogja látni, hogy számos olvasóból váltottál ki érzelmeket, gondolatokat stb.


Amit még az olvasói vélemény ad


Minden olvasói vélemény visszajelzés az írói munkáddal kapcsolatban, még akkor is, ha lesújtó véleményt írnak róla.

Igyekezz minden véleményt a helyén kezelni, megvizsgálni, hogy a felrótt hiányosságok mennyire igazak. (szerk. megj.: néha előfordul, hogy az olvasónak igaza van. De nem baj! Legközelebb majd jobban megy. 😀 )

Fordíts időt az olvasói vélemények értelmezésére, azonban soha ne befolyásoljon az írásban, hogy „Ez tetszett nekik, akkor továbbra is ilyeneket írok.” Engedd a kreatív énedet alkotni, és azt és úgy írj, ahogy elképzelted. (szerk. megj.: a szerkesztő a felét úgyis átíratja veled. 😀 ) Minden történetet elolvas valaki, és nem mindig muszáj ugyanannak elolvasnia.




Miről lesz szó a következő marketing bejegyzésekben:

1. Reklám az online térben

2. Miket posztolj

3. Hogyan posztolj

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése